فا | |
En | |
نرم افزار تحلیل آماری SPSS نرم افزاری تخصصی مربوط به علم آمار می باشد که شهرت جهانی دارد.امروزه روش های آماری در حوزه های گوناگون دانش، گستره فراوانی یافته اند به گونه ای که هر یک از کاربران علوم مختلف فارغ از ریاضیات آماری به دنبال تحلیل مسائل حوزه علمی خود هستند. آمار در روند تکامل خود ابتدا به معنای گردآوری داده های مربوط به حکومت به کار می رفته و سپس به طور کلی به معنای گردآوری و سازماندهی داده ها مطرح شده است.وجه تمایز علوم آمار و احتمال در این است که علم احتمال از اطلاعات جامعه استفاده و در مورد نمونه قضاوت می کند. حال آنکه علم آمار از نمونه مشاهده شده شروع می کند تا براساس آن استنباط هایی درباره مشخصه نامعلوم جامعه به دست آورد.آمار به عنوان یک علم، عبارت است از مطالعه و بررسی برای مفهوم دادن به داده ها. هر محیط کاری از دانش های گوناگون، تولیدکننده داده ها و اطلاعات آماری است که می توانیم برای آن داده ها یک تحقیق انجام دهیم. این داده های آماری به خاطر اختلافی که با یکدیگر دارند به ما هشدار وجود تغییرپذیری را می دهند و به علت همین وجود تغییرات در داده های خود با عدم قطعیت در تصمیم گیری مواجهیم.بنابراین لازم است ضمن ضرورت درک خصلت طبیعی بودن متغیر از آن برای تعیین الگو یا مدل آماری مورد نظر در تحقیق خود استفاده ببریم.در غیر این صورت در نهایت تصمیمات اشتباه یا نامناسب خواهیم گرفت. آمار به ما می گوید که با تغییرات چگونه کار کنیم و اینکه چگونه داده ها را جمع آوری و از آن ها استفاده کنیم تا بتوانیم تصمیمات آگاهانه بگیریم.SPSS مخفف Sciences Statistical Package for the Social به معنی بسته آمارى براى علوم اجتماعى است. نرم افزار تحلیل آماری SPSS جهت آزمون فرضیههای آماری و تحلیل رگرسیون و کوارایانس بسیار توانمند است.هر پژوهشی در قسمت تجزیه و تحلیل به جهت تبیین و بیان روابط و مدل های علمی نیاز به نرمافزاری دارد که با اخذ اطلاعات و ترکیبات آن ها، قادر به ارائه گزارش و نمودارهای لازم شود و با جمعبندی دادهها از لحاظ کمی و کیفی با استفاده از فرمولهای متعدد آماری از رگرسیون و همبستگی گرفته تا مقیاس سازی جهت پایایی و سازگاری درونی و تحلیل متغییرها، پایایی پرسشنامه را معین کند و در خاتمه به خوبی به تحلیل دادهها و تصمیمگیری موفق نایل آید.ابتدا این نرمافزار جهت کاربرد در دانشگاه استانفورد شیکاگو طراحی شد ولی بعدها در پژوهشهای بسیار زیادی در زمینههای موضوعی متعدد از جمله بازاریابی، علوم بهداشتی، مسائل مالی شرکتها، تعلیم و تربیت و … به کار گرفته شد.